Dynamics NAV Partnerváltás
Tart attól, hogy esetleg problémákat okozhat, ha leváltja Dynamics NAV / Business Central partnerét?
Amikor olyan ügyfelekkel beszélünk, akik partnerváltáshoz szeretnének támogatást kapni (bármilyen okból), meglepve szoktunk szembesülni azokkal a rémhírekkel, amelyeket aktuális Dynamics NAV | 365 Business Central partnerük hitetett el velük, hogy elrettentse őket a váltástól. Az esetleges kételyek eloszlatása érdekében úgy gondoltuk, hogy nem ártana megcáfolnunk és megdöntenünk a partnerváltással kapcsolatos mítoszokat.
1. mítosz:
„Ha a váltás mellett dönt, akkor új partnere nem fér majd hozzá, és nem tudja majd kezelni a kifejezetten a vállalatának készült egyedi programkódot.”
Ez egyszerűen NEM IGAZ! Ha azt a bizonyos testreszabott programkódot a Dynamics NAV rendszerhez írták, és az ügyfél objektumtartományának részét képezi, akkor bármilyen partner meg tudja majd nézni, hogy pontosan hogyan készült, bármit meg tud változtatni rajta, és kezelni is tudja a rendszert.
A Dynamics 365 Business Central esetén ugyanakkor ez már nem feltétlenül igaz. Ha kiterjesztésként készült az egyedi megoldás, akkor gondoskodni kell arról, hogy meglegyen hozzá a forráskód – máskülönben csak egy átültethetetlen, készen lefordított kiterjesztés lesz a kezében.
2. mítosz:
„Ha távozik tőlünk, akkor a továbbiakban nem használhatja majd a vállalata számára készült kódot, és nem viheti tovább magával.”
Ez már egy kicsit ingoványosabb terület, mivel ez már valóban attól függ, hogy mi szerepel a korábbi partnerével kötött szerződésben. A legtöbb programrészt illetőleg, illetve minden olyan esetben, amellyel eddig találkoztunk, a szerződések általában a testre szabott megoldások vagy bővítmények tekintetében a további felhasználás jogát is biztosítják, a szellemi tulajdon ugyanakkor az eredeti partneré marad.
Alapvetően ez azt jelenti, hogy vállalata (és ezzel együtt új Dynamics NAV | 365 Business Central partnere) továbbra is használhatja, fejlesztheti és fenntarthatja saját célokra a rendszert. Ön (és új forgalmazója) ugyanakkor nem készíthet róla másolatot, és nem értékesítheti tovább a fejlesztéseket harmadik felek számára. Bizonyos esetekben azonban az is előfordul, hogy az ügyfelek olyan feltételekben egyeztek meg, amelyek alapján megosztott, sőt akár egyedüli szellemi tulajdonosaivá váltak a megoldásnak. Ilyen helyzetben pedig végképp semmi sem szabhat határt a lehetőségeknek. Egyedül akkor fordulhatnak elő komplikációk, ha a szerződés kifejezetten megtiltja a felhasználónak a bővítmény vagy egyedi szoftver további használatát a szerződés esetleges felmondása esetén. Ilyennel mi még soha nem találkoztunk eddig, de persze ez nem jelenti azt, hogy nem is fordulhat elő.
3. mítosz:
„Be kell látnia, hogy vállalata csak egy köztes szereplő a Microsoft Szoftverfrissítési szerződésben, így nem hagyhat ott bennünket, amíg az le nem jár.”
Téves állítás! Rövidre zárva a kérdést, bármikor lehetősége van licence áthelyezésére, ami ugyanúgy érvényes Microsoft Szoftverfrissítési szerződésére is. A szerződést a Microsoft vállalatával kötötte, nem pedig a partnerrel. Érdemes ellenőrizni, hogy a partner szerződése nem köti-e ki, hogy a Microsoft Szoftverfrissítés a szerződésük részét képezi-e, de őszintén szólva túl sok jelentősége nincs a dolognak, mert ha már fizetett, akkor egyszerűen tovább léphet, ha pedig megújításra vár, akkor akár válthat úgy is, hogy majd utána kelljen csak fizetnie.
4. mítosz:
"Mi pontosan ismerjük programkódja működését, és tudjuk jól, hogy az milyen hatással van vállalkozására, de figyelje csak meg, hogyha elmegy máshová, akkor semmit sem fognak belőle érteni."
Ennek az állításnak lehet valamekkora igazságtartalma, de azért ássunk egy kicsit mélyebbre itt is...
Ha aktuális Dynamics NAV | 365 Business Central partnerénél még most is az a csapat dolgozik, akik eredetileg bevezették a megoldást, akkor bizonyosan sokkal több információ lesz a fejükben vállalatával és rendszereivel kapcsolatban. Ez nyilván előnynek tekinthető.
Kérdés azonban, hogy mennyire áll közel a valósághoz. Gyakran fordul elő a régebben bevezetett rendszerek esetében, hogy azok a csapattagok, akik az eredeti telepítést végezték már tovább álltak, és magukkal vitték azt a bizonyos értékes háttértudást. Az a tény, hogy vállalata próbál tájékozódni más lehetőségekről is, már önmagában is jelzi, hogy nem elég jó a kiszolgálás vagy nem megfelelő az irány, így a fenti érv csak akkor állja meg a helyét, ha az eredeti csapat még együtt van, és aktívan ápolja önnel a kapcsolatot. Más esetben nem igazán fognak tudni hatékonyabban segíteni, mint bármely más hozzáértő partner.
Az, hogy egy új partner mennyire sikeresen birkózik meg egy meglévő rendszer feladataival, igazából attól függ, hogy mennyire jó az átvételi módszertanuk. Bármelyik valamirevaló Dynamics NAV | 365 Business Central tech cégnél bele tudnak nézni egy programkódba és a hozzá tartozó fejlesztői jegyzetekbe, ha ki szeretnének alakítani egy képet arról, hogy technikai szinten hogyan működik a rendszer. Kérdés azonban, hogy ez valóban elegendő-e? Nem valószínű.
Ezért is tartjuk fontosnak, hogy technikai felülvizsgálatot tartsunk, amikor egy új ügyféllel kezdünk dolgozni. Emellett, a felhasználókkal együtt végig vesszük az összes alap folyamatukat, különösen azokat, amelyek egy „átlagos napjuk során előfordulnak”. Ebből kiindulva tudjuk megfeleltetni a technikai hátteret az üzleti gyakorlatnak, és sokkal pontosabb képet kaphatunk arról, hogy pontosan mit támogatunk, és hogy milyen működési környezet jellemző a cégre. Emellett, így könnyebben tudjuk azonosítani az esetleges hibaforrásokat, a gyorsan készpénzre váltható fejlesztési lehetőségeket, és elkezdhetjük a közös munkát az ügyféllel azon, hogy milyen hosszú távú rendszerstratégiát lenne érdemes követni.
5. mítosz
Jogi csapda
A leggyakrabban előforduló probléma, amellyel szembesülünk az a felmondási záradékok kérdése – azon belül is az, hogy nem bontják fel a szerződéseket időben. A Dynamics NAV | 365 Business Central partnerek többsége az alábbi feltételekkel köti a támogatási megállapodásait – ami a legtöbb ügyfélben csak a megállapodás felmondásakor tudatosul.
A záradék alapvetően azt mondja ki, hogy a „megállapodás rendelkezéseinek megfelelően, az ügyfél a szerződés fordulónapját megelőző legkésőbb három hónappal megelőzőleg írásban köteles jelezni felmondási szándékát.” A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha a támogatási szerződés fordulónapja január 1., akkor legkésőbb szeptember 30-ig írásos értesítést kellene küldenie a partnernek a váltásról. Ellenkező esetben jogilag kötelező egy újabb évre megint szerződnie a partnerrel. Mi lenne erre a praktikus megoldás? Küldjön értesítést partnerének minden alkalommal, amikor megújítaná a szerződést, vagy állapodjon meg negyedévente megújuló szerződésben.
Őszintén hiszünk abban, hogy a kifogástalan kiszolgálás, a hasznos tanácsok és a megfelelő ár-érték arány önmagában is elegendő az ügyfelek megtartásához, így mi nem csempészünk a megállapodásba jogi csűrcsavarásokat, amelyek tudtuk nélkül kötik meg üzletfeleink kezét.
Összefoglalva...
Ahogy az előzőekben is láthatta, érvek és kifogások egész garmadáját hordhatják össze a partnerek a távozás megnehezítése érdekében, ami elég szomorú dolog, különösen azért, mert magától értetődőnek veszik az ügyeleik megrendeléseit, és nem törekednek arra, hogy megfelelő színvonalú vagy kellőképpen értékes szolgáltatást nyújtsanak.